1 marca 2021

Marketing, a HR. Czy działy HR potrzebują marketingu?

5 min read

HR, czyli z angielskiego human resources to dział odpowiedzialny za rekrutację nowych pracowników do przedsiębiorstwa. Można by powiedzieć – łatwizna, przecież kandydatów do pracy zawsze jest więcej niż stanowisk, wystarczy wybrać najlepszego i po kłopocie.
Jak się okazuje – nie jest to wcale takie proste. Branża rekrutacji i zarządzania zasobami ludzkimi od pewnego czasu przeżywa duże zmiany. Kiedyś faktycznie znalezienie dobrego kandydata do pracy nie było większym kłopotem, wystarczyło przejrzeć stos CV, spotkać się z kilkoma kandydatami i wybrać najlepszego. Mówi się, że nastał rynek pracownika, to znaczy, że sytuacja zaczęła się odwracać.

Trudności, z jakimi boryka się branża HR.

Temat jest dość zawiły, ponieważ od pewnego czasu sytuacja na rynku pracy się zmienia szybciej niż kiedyś. Wraz z rozwojem technologicznym tworzą się nowe branże, a co za tym idzie nowe stanowiska pracy. Są to stanowiska dla osób wysoce wykwalifikowanych, zaznajomionych z najnowszymi technologiami i mającymi w nich doświadczenie. To jest trudne, ponieważ te branże są nowe i zanim system nauczania stworzy możliwość wypuszczenia na rynek pracy specjalistów minie sporo czasu. Wykwalifikowanych pracowników w danej branży jest niewielu, więc firmy „podkradają” ich sobie. Specjalista nabywszy doświadczenie w jednej firmie, łatwo może przejść do drugiej, która tworzy zespół i stać się kierownikiem, żeby szkolić innych. Dlatego rotacja wykwalifikowanych pracowników jest spora i mają oni coraz większe wymagania w stosunku do pracodawcy.

To firma musi teraz stworzyć przyjazne środowisko, zacząć zabiegać o to, żeby to właśnie w niej chcieli pracować specjaliści. Jeśli chce się rozwijać i tworzyć nowe zespoły pracowników, musi przyciągnąć tych najbardziej doświadczonych. Stąd właśnie branża HR zaczyna mieć coraz więcej wspólnego z marketingiem. To oni muszą zarekomendować pracownikom firmę, którą reprezentują.
Niezwykle ważne jest również badanie zadowolenia obecnych pracowników, ponieważ ono jest kluczem do pozostania u nas najbardziej wartościowych jednostek. Praca nad zadowoleniem pracowników to również trudne, ale istotne zadanie dla działu HR.

human resources

Jak HR powinien prowadzić marketing, czyli employer branding.

Dział HR ma szereg zadań. Głównym jest oczywiście wyprzedzenie konkurencji i pozyskanie najbardziej wartościowych kandydatów na rynku. Ważne natomiast jest również to, że dział ten niejako reprezentuje firmę, ponieważ spotyka się zawsze z większą ilością kandydatów, niż firma zatrudnia, staje się swoistą wizytówką firmy i jej polityki w stosunku do pracowników.

Firmy już dobrych kilka lat temu zdały sobie sprawę, że żeby pozyskać najlepszych kandydatów, ale także kształtować swój pozytywny wizerunek wśród potencjalnych klientów muszą prowadzić employer branding. To dbanie o wizerunek firmy jako solidnego i wiarygodnego pracodawcy, czyli marketing rekrutacyjny, owoc pracy działów marketingu i HR.

Wojna o talenty.

Dawne postrzeganie działu HR i metody na rekrutację to już przeszłość. W tym momencie rekrutacja to już zespół działań, do których często zatrudnia się zewnętrzną firmę, albo zatrudnia cały zespół specjalistów. Metody na pozyskanie pracowników nie różnią się szczególnie od metod na pozyskanie klientów. Należy dokonać analiz, wyobrazić sobie docelowego odbiorcę i jego sposobu myślenia, stworzyć atrakcyjne treści i dotrzeć do niego odpowiednim kanałem, często również za pomocą mediów społecznościowych.

Dział marketingu zatem musi wspierać HR, gdyż nie możemy oczekiwać od osób z doświadczeniem i wykształceniem w zakresie zasobów ludzkich, że będą specjalistami w marketingu. Trzeba ich wspierać, pomagać im znaleźć odpowiedni kanał dotarcia, stworzyć treści, nauczyć komunikować z kandydatami we właściwy sposób.

zespół marketingowy

Marketing może wykazać się również na polu analiz i segmentacji, w tym przypadku kandydatów do pracy. Nie jest niczym dziwnym, że naukowe metody przychodzą z pomocą również w tym zakresie. Warto, żeby oszczędzić sobie pracy stworzyć segment, w którym znajdują się nasi idealni kandydaci i kierować swoje działania w tym kierunku.

Drugie, może nawet istotniejsze pole, na którym marketing musi wspierać HR, to badanie i podnoszenie zadowolenia obecnych pracowników. To ich musimy przekonać, że firma o nich dba, zwraca uwagę na ich samopoczucie. To stąd wzięły się korporacyjne środy z pizzą, świeże owoce, karty multisport, imprezy integracyjne, czy ubezpieczenia grupowe. Działy HR stają na głowie, żeby pracownik był zadowolony, wydają biuletyny, robią ankiety, organizują również systemy poleceń kandydatów.

HR jest ważny dla marketingu.

Jest to ważne z kilku powodów – oczywiście chcemy zatrudnić jak najlepszych kandydatów, ale również zależy nam na marce, osoba, która starała się o pracę w naszej firmie, a nie została zatrudniona może przestać kupować nasze produkty. To jest oczywiście skrótowe potraktowanie problemu, ale przez wiele lat działania firmy, na pewno przewinie się przez dział HR tysiące kandydatów. Jeżeli poczują się urażeni, mogę zniechęcić się do marki, a także próbować zniechęcić swoją rodzinę i znajomych. To duże zagrożenie dla marketingu, właśnie z tego powodu powinien on współpracować z działem HR.

Nie musi jednak się tak dziać. Kandydaci zdają sobie sprawę, że rekruter spotyka się na ogół z większą ilością kandydatów i że nie muszą otrzymać pracy. Chodzi o to, żeby traktować ich profesjonalnie, sprawiedliwie. Zawsze należy wrócić do kandydata z informacją zwrotną, nawet jeśli nie dostał posady. Będzie chciał to wiedzieć, na pewno czeka na wieści. Należy przekazać je taktownie, profesjonalnie i ze spokojem. Jeśli zrobimy to umiejętnie, kandydat na pewno zrozumie. Warto też dać mu profesjonalny feedback, przekonać, że ma wiele zalet i zachęcić do starania się o inne stanowiska z naszej firmie w przyszłości.

Obecnie jest wiele wyzwań dla działu HR i jak widać marketing przydaje się również na tym, dotychczas odległym polu. Jest wiele miejsc, w których te działy mogą wspólnie osiągnąć coraz lepsze wyniki. A jeśli tak się dzieje – to współpraca jest wskazana. Warto zastanowić się nad odpowiednią formą – szkolenia, konsultacje czy oddelegowanie kilku specjalistów od marketingu do działu HR. Można też zastanowić się nad zatrudnieniem agencji marketingowej wspierającej ten dział.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *