Nowe trendy w employer brandingu
3 min read
Wyzwania przed pracodawcami zmieniają się w dobie dzisiejszej bardzo intensywnie. Szczególne znaczenie miała tu pandemia koronawirusa. Inwestorzy coraz częściej zwracają uwagę na pozytywne podejście do pracowników. Wytworzenie w nich chęci do pracy u konkretnego pracodawcy, czyli employer branding ma tu zasadnicze znaczenie. Tu jednak także mamy do czynienia z rozmaitymi trendami, nad którymi warto się pochylić, ponieważ rzeczywiście w praktyce mogą zapewnić nam kadry darzące nas zaufaniem. A to przecież pracownicy są najważniejszym skarbem dla pracodawców, bo bez nich firma nie istnieje.
Uczciwość w miejscu pracy
W myśl powiedzenia „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”, szczególnie w poprzednim roku mogliśmy zauważyć, kto rzeczywiście wypełniał swoje wcześniejsze deklaracje dotyczące stabilności zatrudnienia. Gdy przychodzi kryzys, to okazuje się po prostu, kto wcześniej mówił prawdę, czy też wygłaszał takie hasłach bez pokrycia. Jeżeli chodzi o pracowników, to statystyki pokazały, że duża ilość specjalistów z doświadczeniem zawodowym raczej pozostała w firmie znanej. Rezygnowano raczej z zawierania umów u nowych i mniej znanych, a więc też niepewnych firm. Poza tym w przypadku zatrudnienia, ważne były rekomendacje od znajomych. W efekcie zyskali ci pracodawcy, którzy postawili na relację z pracownikami typowo partnerską i szczerą.
Ustępstwa, czyli zgoda na pracę hybrydową
Warto zauważyć, że w przyszłym roku na pewno skorzystają ci pracodawcy, którzy będą trochę bardziej elastycznie podchodzić do potrzeb swoich pracowników. Jak wiadomo, praca hybrydowa stała się powszechnym rozwiązaniem i jest ceniona przez wielu pracowników. Wielu z nich nie bierze nawet pod uwagę tego, aby na stałe mieli powrócić do biura. W konsekwencji więc wygrywać będą ci pracodawcy, którzy będą się zgadzali na preferencje swoich pracowników. Nakłanianie ich do starego modelu pracy nie ma po prostu sensu. Tym bardziej że zadania realizowane zdalnie, jak pokazują wszelkie dane statystyczne, sprawdziły się perfekcyjnie. Tu też pracodawcy powinni się skoncentrować bardziej na przykład na sposobach, jak zaangażować zdalnie pracowników oraz ich integrację. Oczywiście w wielu sytuacjach pracownicy nie mają po prostu wyboru, bo muszą być w domu, aby zabezpieczyć potrzeby dzieci.
Otwarcie na sugestie pracowników
Jedną z ważniejszych kwestii są także opinie pracowników o firmie. Pracodawcy powinni nieustannie monitorować działania pracowników, jeśli chodzi o analizę atmosfery w firmie. Powinni to robić nawet wtedy, gdy w grę wchodzi praca zdalna. W tym kontekście liczy się otwartość na sugestie osób zatrudnionych. Ci pracodawcy będą się cieszyli dużą popularnością, którzy będą rozumieli ich potrzeby.
Różnorodność kluczem do sukcesu
Niemniej istotnym elementem, jeśli chodzi o działania w employer brandingu, będzie także stawianie na różnorodność typowo społeczną. Oczywiście ten temat nie jest absolutnie nowy, ale w kolejnych miesiącach okaże się jeszcze bardziej istotny i widoczny u tych pracodawców, którzy rzeczywiście są otwarci dla każdego pracownika i są pozbawieni wszelkich uprzedzeń. Oczywiście do pewnego stopnia na przykład ogłoszenia o pracę sformułowane w sposób taki jak, choćby “Oferujemy młode dynamiczne zespoły” są jeszcze popularne. Nie jest to już jednak żadna nowość i komunikat taki nie będzie się wyróżniać spośród innych. Teraz na czasie będą raczej kampanie reklamowe, które będą dedykowane dla konkretnej grupy docelowej. Chodzi jednak o absolutne otwarcie, a nie tylko np. aktywizację kobiet w branży IT. Sukces odniosą ci pracodawcy, którzy otworzą się na osoby zróżnicowane pod względem etnicznym, orientacji, wieku lub wyznania.
Dobrze, że sytuacja na rynku pracy zmienia się choć trochę na korzyść pracowników.