27 kwietnia 2024

Negatywne opinie na GoWorku. Jak sobie z nimi poradzić?

4 min read

Portal GoWork.pl jest jednym z największych polskich portali dotyczących pracy. Miesięcznie odwiedza go nawet 2,5 mln osób, co jest drugim wynikiem w Polsce. Codziennie można tu znaleźć ponad 80 tysięcy ofert pracy.

Portal wziął sobie za cel walkę z nadużyciami w pracy, z mobbingiem i złym traktowaniem pracowników. Serwis wyszedł z inicjatywą „Zero tolerancji dla mobbingu, krzyku, płaczu w firmie”, robi to za pomocą narzędzia do dialogu. To bardzo ważne, bo czasem ciężko w takiej sytuacji działać wprost i takie narzędzie jest dużo lepszym pomysłem. Od 2005 roku działa tam bowiem forum opinii o pracodawcach. Pojawiło się tam już 3 miliony komentarzy dotyczących warunków pracy w różnych firmach. To cenne źródło wiedzy o przedsiębiorstwach. Zapewne większość kandydatów do pracy wyszukuje firmę, z którą chciałby współpracować i trafia właśnie na GoWork.

Anonimowość w sieci.

Na portalu można anonimowo zamieszczać opinie, co oczywiście ma dużo sensu, ponieważ pracownik nie obawia się konsekwencji ze strony firmy, jak wyrazi szczerą opinię o byciu źle traktowanym. To szansa na wykrycie nadużyć. Jest jednak również możliwość wypisywania fałszywych negatywnych opinii o konkurencji i nie bardzo można to zweryfikować. Anonimowość zawsze wyzwala różne instynkty, które nie zawsze są uczciwe. Dlatego pracodawca musi sobie zdać sprawę z tego, że powinien zadbać o swój wizerunek i odpowiednio reagować na negatywne opinie o swoim przedsiębiorstwie w Internecie.

opinie GoWork

Co, jeśli już zdarzy się nam negatywna opinia?

Pierwszym odruchem jest chęć usunięcia takiej opinii, ale to nie zawsze jest dobry pomysł. Jeżeli opinia faktycznie pochodzi od pracownika, to problem nie zniknie wraz z usunięciem komentarza. Portal nie przewiduje również możliwości usunięcia opinii, które nie naruszają regulaminu.

Negatywne opinie nie muszą oznaczać od razu zaprzepaszczenia reputacji naszej firmy. Wpadki zdarzają się każdemu, więc można z tego wybrnąć. Jeżeli opinia pochodzi faktycznie od pracownika i jest rzetelnym wytknięciem pewnych błędów – należy wyciągnąć z niej wniosek. To dobrze, że pracownik się tym podzielił. Dzięki temu wiemy, co jest nie tak i możemy to poprawić. Warto prowadzić swój profil na GoWork i zaglądać tam często. Możemy wtedy podziękować pracownikowi za opinię, powiedzieć, że nie mieliśmy świadomości, że występuje tego rodzaju negatywne zjawisko, że przyjrzymy się sprawie. Po jakimś czasie dobrze jest napisać, że wyciągnęliśmy wnioski z jego opinii i opisana przez niego sytuacja już nie ma miejsca.

To, że przydarzył się incydent jeszcze nie jest negatywne. Karygodny były brak reakcji. A jeśli przyszli pracownicy zobaczą, że pracodawca przeczytał opinię i zajął się rozwiązaniem problemu – odbiór będzie na pewno pozytywny.

Jeżeli okaże się, że opinia, która pojawiła się na portalu nie jest uzasadniona, to również kasowanie jej nie byłoby najlepszym rozwiązaniem. Należy się do niej odnieść w sposób przemyślany, stonowany, spokojny. Nie możemy dać się ponieść emocjom. Komentarz musi być merytoryczny i rzeczowy, wyczerpujący, wtedy będzie miał lepszy odbiór. Musi odnieść się do punktów, w których pracownik nie ma racji i zrobić to delikatnie.

Portal poucza nas również co robić w sytuacji, jeżeli trafi się nam dyskutujący oponent, który będzie odpisywał na nasze komentarze. W żadnym wypadku nie należy tracić opanowania. Musimy zachować spokój i tłumaczyć, w sposób pozytywny, nasze racje. To na pracodawcy, jako firmie ciąży większa odpowiedzialność i musimy pamiętać, że czytających będzie interesowało, czy atakujący pracownik miał rację. Natomiast jeżeli będziemy potrafili wszystko w rzeczowy i spokojny sposób wyjaśnić, wyrobią sobie odpowiednie zdanie na temat sytuacji.

negatywne opinie

Prowadzenie konta na GoWork.

Warto śledzić na bieżąco wątki dotyczące naszej firmy na portalu GoWork. Przez jego popularność musimy liczyć się z tym, że zostaną one przeczytane przez naszych przyszłych czy obecnych pracowników, a to na pewno będzie miało spory wpływ na ich opinię o pracy w naszej firmie. Pracodawca, który reaguje na opinie, nie tylko te pozytywne jest odbierany jako ten, któremu zależy na pracownikach, dba o nich, zależy mu na pozytywnej atmosferze w pracy.

Bardzo często dobrym pomysłem jest zatrudnienie agencji do prowadzenia naszego konta. Dlaczego? Ponieważ musimy liczyć się z tym, że pracownicy będą zostawiali tam opinie również negatywne. Musimy umieć na nie odpowiednio reagować. Nie unosić się, nie dać się sprowokować. Osoby z zewnątrz, niezaangażowane w Twój biznes będą potrafiły zrobić to lepiej, bo będą miały dystans. Zrozumiałe jest, że będzie nam trudno zachować stoicki spokój, jeśli ktoś będzie nas uparcie atakował, wypisując kłamliwe oskarżenia. Ktoś trzeci może się okazać niezbędny.

Agencja poświęci odpowiednią ilość czasu na przeglądanie wątków o Twojej firmie. Nie umknie jej żaden komentarz, a Ty w natłoku obowiązków mógłbyś to pominąć. Nie do przecenienia jest też fakt, że osoby zatrudnione w agencji to specjaliści od marketingu i komunikacji, którzy będą potrafili w sposób dyplomatyczny i merytoryczny odpowiedzieć na niekorzystne opinie oraz rzeczowo rozwiać wszelkie wątpliwości. Ścisła specjalizacja jest dobra. Niech każdy robi to, co umie najlepiej. Ty potrafisz prowadzić Twoją działalność, jesteś w niej specjalistą, a marketingowcy potrafią prowadzić Twój profil, między innymi na portalu GoWork. Skorzystaj z ich wiedzy i doświadczenia

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *