26 kwietnia 2024

Produkt niedostępny a pozycjonowanie. Jak rozwiązać ten problem?

3 min read

Każdy właściciel sklepu internetowego marzy o sytuacji, kiedy produkty znikają z magazynu. Oznacza to dla niego wzrost sprzedaży i rozwój. Jednak ma to również swoją negatywną stronę – jeżeli produkt jest niedostępny to klient nie może włożyć go do koszyka. Taki klient może do nas nie wrócić tylko poszukać produktu gdzie indziej, a jednocześnie zapamiętać nasz sklep jako nie radzący sobie z łańcuchem dostaw. Dlatego część właścicieli sklepów decydowało się na usunięcie takiego produktu. Po co ma denerwować klientów i psuć nam markę. Dobrze się jednak zastanówmy, zanim zdecydujemy się usuwać takie strony produktów. Czemu? O tym poniżej.

Błąd 404, czyli największy obciach.

Usunięcie strony jest najgorszą decyzją, jaką możesz podjąć, więc traktuj ją jako ostateczność. Pomyśl, ile wysiłku podejmujesz, żeby wypozycjonować swoje podstrony produktowe i ile cię to kosztuje pieniędzy. Usuwając ją, marnujesz jej potencjał. Stracisz również backlinki, które prowadziły do strony i może to mieć negatywne skutki dla pozycji Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Nie mówiąc już o tym, co pomyśli sobie klient, który kliknie w link, a pojawi mu się błąd 404. Nie idź tą drogą!

Jaka jest alternatywa?

Najprostszym i zarazem najlepszym rozwiązaniem jest podstawienie pod te linki strony ze wszelkimi informacjami o produkcie oraz informacją, że nie jest on dostępny. Sporo zależy od tego, czy planujesz jeszcze sprzedaż tego produktu, czy będzie on już wycofany. Jeżeli planujesz prowadzić go na stan, to możesz wprowadzić funkcję zapisu. Polega ona na tym, że zainteresowany użytkownik może zostawić swój adres e-mail i poinformujesz go, kiedy produkt będzie ponownie w sprzedaży. Chyba zauważasz różnicę, pomiędzy wyświetleniem błędu, kiedy klient może pomyśleć, że Twój sklep w ogóle nie istnieje, a sytuacją, kiedy masz mail do klienta i możesz się z nim skontaktować. Wizerunkowo to przepaść, a przecież pracujesz na swój wizerunek każdego dnia.

Co więcej, podstrona z produktem niedostępnym może kierować nas do produktów podobnych, o tych samych parametrach, które są dostępne. W ten sposób może się okazać, że klient znajdzie produkt, który również mu odpowiada i go kupi.

Przyjazna podstrona z niedostępnym produktem.

Jeżeli z jakichś powodów nie chcesz utrzymywać podstron z produktami niedostępnymi, zrób co innego. Zamiast smutnej buźki, czy drażniącego napisu wielką czcionką BŁĄD 404, zrób stronę z informacją, że poszukiwany produkt nie jest już dostępny, ale mamy szereg innych, które mogą cię zainteresować. Niech będzie dołączona do tego przyjemna grafika oraz dobrze dopasowane produkty alternatywne. Możesz też umieścić pod spodem produkty z kategorii: promocje czy nowości.

Replacement.

Jest jeszcze opcja podmianki produktu na podstronie. Jeżeli masz możliwość zaproponowania w zamian produktu niemal identycznego, o tych samych parametrach, a tamten nie będzie już dostępny. Należy jednak poinformować klienta o tym, że produkt został zamieniony i o wszystkich różnicach pomiędzy starym a nowym.

Niektórzy właściciele sklepów proponują pod tym samym URL produkt alternatywny, bardzo podobny, nie informując o tym klienta. Jest to działanie bardzo ryzykowne, bo jeżeli klient się zorientuje, to możemy wiele stracić. Nie od dziś wiadomo, że negatywne komentarze są bardzo niepożądane.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Więcej wpisów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *